1.Tilanteko ennen täyttöä
2.Jatkuva alueylivoima
3.Lyhyet syötöt vs pitkät syötöt
4.Pienestä tilasta --> isoon tilaan
5.Nopea hyökkäys vs järjestäytynyt hyökkäys
6.Rytmi
7.Positiivinen vs negatiivinen peliasento
8.Syöttö on kuljetusta tehokkaampi
9.Laukominen kohti maalia
Parhaat maalipaikat tulevat kun tyhjään tilaan juoksevalle pelaajalle syötetään pallo. Jotta tyhjä tila muodostuu, jonkun täytyy ensin tyhjentää tila.
Tilanteko malleja: (pohdi jokainen mielessäsi)
-Juoksu vastustajan maalilta kohti hyökkäysalueen keskustaa --> maalinedusta tyhjenee
-Ristiinjuoksu pallollisen kanssa --> hetkellinen 2vs1 tilanne antaa pallolliselle tilaa ja mahdollisuuksia
-Pallollisena kuljetus kohti vastustajan maalia / puolustusta --> vastustajat lähestyvät sinua, tila muualla
-Diagonaalijuoksu sekoittaa aina vastustajan aluepuolustamista
Joukkue jolla on jatkuva alueylivoima pelissä, todennäköisesti voittaa pelin.
Alueylivoimalla saadaan:
- tuettua pallollista pelaajaa
- muodostettua tehokas hyökkäyspään puolustus heti pallonmenetyksen jälkeen
- voitetaan todennäköisesti irtopallot
•Lyhyet syötöt onnistuvat huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin pitkät syötöt --> pallo pysyy omilla ja alueylivoiman pitäminen helppoa
•Pitkät syötöt repivät vastustajan puolustusta lyhyitä enemmän, mutta epäonnistumisen riski on suuri. Pitkillä syötöillä haetaan tietoisesti 1vs1 / 2vs1 – tilanteita, eli rikotaan molempien joukkueiden alueylivoimat
•Pallolliselle pelaajalle halutaan kokoajan pelissä mahdollisimman paljon aikaa ja tilaa.
-Varsinkin pallonriistojen jälkeen korostuu selkeä kaava, pallo on saatava isoon tilaan ruuhkasta.
Pienestä tilasta päästään isoon tilaan:
-Vaihtamalla laitaa
-Syöttämällä ylöspäin
-Vahvalla kuljetuksella
Muista!
-Lyhyet syötöt menevät todennäköisesti perille
-Pitkät syötöt iso riski --> iso palkinto
-Kuljetukset iso riski --> vain kun syöttäminen ei mahdollista, hitaampaa
•Nopea hyökkäys tehokkain tapa tehdä maali
•Aikaa maalintekoon pallonriiston jälkeen 1-6sek.
•Yleensä ennalta sovittua --> jotta voidaan toimia riittävän nopeasti
•Järjestäytynyt hyökkääminen perustuu pallonhallintaan --> tehdään tilantekoja ja täyttöjä pallollisena ja ilman palloa à-->odotetaan vastustajan virhettä helppoja syöttöjä tehden --> syöttö maalipaikkaan vastustajan virheestä
•Pallo omilla --> vastustaja nollilla
•Pallollisessa pelissä pitää aina olla rytmi, jotta koko ketju kykenee toimimaan samalla ajatuksella
•Yleensä rytmi muodostuu ketjulle yhteisten harjoitusten ja pelien kokemuksella
•Yhteinen rytmi tulee nopeammin kun pelaajat puhuvat keskenään
•Yhteisen rytmin avulla pelaajat ovat useammin maalintekopaikassa positiivisessa peliasennossa
•Positiivisella peliasennolla tarkoitetaan että pelaajan rintamasuunta on kohti vastustajan maalia ja hän on sellaisessa asennossa palloon nähden että kykenee esim. laukomaan suoraan syötöstä
•Olisi erittäin tärkeää että kaikki maalinteko paikkoihin tehtävät juoksut tehtäisiin positiivisessa asennossa
•Yleistettynä negatiivisella peliasennolla tarkoitetaan että pelaaja on selkä vastustajan maalia kohden
•Negatiivista peliasentoa käytetään yleensä tilantekoon muille tai itselle à vastustaja selän takana
•Kuljettamisella voidaan tehdä tilaa toisille tai voittaa 1vs1 tilanne
•Muulloin syöttäminen on aina kuljettamista tehokkaampaa:
-Nopeampaa (ota juoksukisa pallon kanssa)
-Yllättävämpää (et voi hypätä kentän toiselle laidalle, pallo voi)
-Varmempaa (vastustaja voi juosta sinut kiinni, ei palloa)
•Jotta voit voittaa ottelun, joukkueesi täytyy laukoa kohti vastustajan maalia!
•Jokainen laukaus kohti vastustajan maalia on mahdollisuus maalintekoon
•Laukauksen vaarallisuutta voidaan parantaa seuraavilla asioilla:
-Maskipelaaminen --> mitä ei näe, ei voi torjua
-Laukominen yllättävästi -->paikka, asento, ilman latausta
-Laukominen sivuttaisliikkeestä tai suoraan syötöstä